Nieuws

29 augustus 2022

Inzicht en goede patiëntgesprekken dankzij data heupprotheses

‘Ben ik niet wat jong voor een nieuwe heup?’, ‘Hoe lang lig ik in het ziekenhuis?’, ‘Heb ik dan veel minder pijn?’ Allemaal zeer logische vragen van patiënten die een nieuwe heup krijgen. Om deze patiënten op een overzichtelijke manier van uitkomstinformatie te voorzien, hebben de Santeon ziekenhuizen een patiëntgerichte infographic ontwikkeld. Deze infographic geeft inzicht in relevante zorguitkomsten. Zo weten patiënten beter wat ze kunnen verwachten van de zorg in een Santeon ziekenhuis.

Santeon ziekenhuizen delen hun data over diverse aandoeningen en meten en analyseren zorgresultaten. Hierdoor ontstaat een continu proces van leren en verbeteren. Dankzij middelen zoals een infographic kunnen ook patiënten informatie snel en makkelijk tot zich nemen. Patiënten kunnen zich zo beter voorbereiden op een gesprek met hun behandelend arts en gerichte vragen stellen.

Rudolf Poolman, orthopedisch chirurg en medisch leider van het verbetertraject heupartrose bij OLVG: “We hebben de infographic samen met patiënten ontwikkeld. Op die manier kunnen we díe informatie laten zien die patiënten echt belangrijk vinden. Aan de hand van de informatie kan een gesprek in de spreekkamer ook efficiënter verlopen. Veel patiënten vragen zich bijvoorbeeld af of ze door een nieuwe heup van de pijn af komen. De infographic laat zien dat na 3 maanden op een schaal van 0 tot 10 de pijn in rust met 4 tot 5 punten is afgenomen en de pijn bij belasting zelfs met 5 tot 6 punten. Door zulke heldere informatie kun je als arts en patiënt samen beslissen over het zorgtraject.” Nieuwsgierig naar de infograpic heupartrose? Lees dan hier verder.

Deel dit artikel op: