Nieuws

27 februari 2025 Samen beslissen

Santeon ontwikkelt stappenplan voor het succesvol gebruik van vragenlijsten

De Santeon ziekenhuizen hebben een stappenplan ontwikkeld voor het implementeren van Patient Reported Outcome Measures (PROMs). Dit zijn vragenlijsten voor de patiënt die de arts belangrijke informatie geeft over de kwaliteit van leven, om de patiënt zo goed mogelijk te kunnen behandelen. Door inzicht te hebben in de situatie en voorkeuren van patiënten kunnen we samen beslissen over de best passende zorg. Het Santeon stappenplan laat zien welke acht stappen je doorloopt om PROMs volledig en succesvol te implementeren.

Aan de slag met PROMs
Het gebruik van PROMs is maatwerk. Door het nauwkeurig in kaart brengen van het doel en de doelgroep, kunnen gerichte keuzes worden gemaakt bij het selecteren van de juiste PROMs en de implementatie ervan. Het stappenplan biedt een gestructureerde aanpak en praktische handvatten om aan de slag te gaan of om na de start het gebruik van PROMs te optimaliseren. Elke stap biedt handige documenten en helpt je op weg bij eventuele belemmeringen.

Bekijk het volledige stappenplan op onze samen beslissen pagina.


Ervaringsdeskundigen aan het woord
Suzanne van Lint, adviseur waardegedreven zorg en voormalig projectleider PROMs bij het St. Antonius Ziekenhuis, deelt in het stappenplan haar geleerde lessen. Ze doet een oproep aan zorgverleners, projectleiders en lijnverantwoordelijken die aan de slag zijn of gaan met PROMs:

“Gebruik generieke PROMs. Het is een landelijke uitdaging die ook voor Santeon geldt, om met elkaar informatie over de kwaliteit van leven van onze patiënten te verzamelen zonder ze te overvragen met lange, onnodige vragenlijsten.”

Ook Iris Verberk, internist-nefroloog in het Maasstad Ziekenhuis, ziet de toegevoegde waarde van PROMs-vragenlijsten:

“Voorheen vroeg ik mensen zelf in de spreekkamer naar de meest gebruikelijke en bedreigende klachten; Doordat veel klachten, ook de minder makkelijk bespreekbare als angst en seksuele dysfunctie, nu standaard bij de patiënt worden uitgevraagd via PROMs, kan de patiënt zelf aangeven welke klachten als meest impactvol worden ervaren. Tijdens ons contact kunnen we dan aan de hand van de PROMs de meest belangrijke punten bespreken, waarmee we een drempel weghalen om ook minder makkelijk bespreekbare zorgen aan te kaarten.”

Contact
Neem voor meer informatie over dit stappenplan contact op met Hetty Prinsen via info@santeon.nl.

Deel dit artikel op: